Ik heb nergens op geklikt, en toch was al mijn geld weg
- Debbie Schniermanni
- 17 jul
- 2 minuten om te lezen
Denny H. slachtoffer van brutale rekeningplundering

Denny H. beleefde afgelopen zaterdag een kleine nachtmerrie. 's Ochtends kreeg hij plots een vreemde sms: er had iemand met een iPhone 14 geprobeerd in te loggen op zijn bankapp. Denny vertrouwde het niet en opende meteen zijn app. Tot zijn grote schrik zag hij dat al het geld van zijn spaar- én zichtrekening verdwenen was. “Alles was weg. Echt álles,” vertelt hij aangeslagen.
Meer geld afgehaald dan normaal mogelijk is
Hij trok samen met zijn familie meteen naar een bankkantoor in de buurt om uit te zoeken wat er precies gebeurd was. Daar werd het alleen maar vreemder: de fraudeurs hadden erin geslaagd om bedragen af te halen die boven zijn overschrijvingslimiet lagen. Hoe dat kon, kon de bankmedewerker hem niet verklaren. “Dat mag normaal gezien niet kunnen. Maar het is dus wél gebeurd,” zegt Denny, nog steeds verbijsterd.
Hij benadrukt dat hij nooit op verdachte links heeft geklikt, geen gegevens heeft doorgegeven en altijd voorzichtig is met zijn online bankzaken. “Ik snap echt niet hoe ze zijn binnen geraakt. Ik heb niks fout gedaan.”
Op het politiekantoor: hij bleek niet alleen
Later die dag ging Denny aangifte doen bij de politie. En daar stond iemand die exact hetzelfde was overkomen. Zelfde soort sms, zelfde moment, zelfde resultaat: rekeningen volledig leeg. “Dat was echt bizar. Dan weet je meteen: dit is groter dan ik alleen.”
Valse wedstrijden en slimme oplichter
Er circuleren momenteel valse wedstrijden online waarbij mensen hun gegevens moeten invullen, zogezegd voor een prijs. Daarbij wordt ook gevraagd je telefoonnummer te bevestigen, waarna fraudeurs je opbellen. Ze proberen je dan te overtuigen om codes door te geven of samen met hen in te loggen. Maar Denny heeft dat allemaal niet gedaan. “Ik ken die trucjes. Ik ben daar nooit ingetrapt,” zegt hij.
Criminelen slaan toe op het perfecte moment
Het voorval gebeurde op een zaterdag, vlak voor het weekend — net wanneer bankkantoren gesloten zijn en klanten moeilijker geholpen kunnen worden. Een gekend trucje van oplichters, die misbruik maken van het feit dat het dan langer duurt voor je kunt ingrijpen.
Wat kun je doen als dit jou overkomt?
Denny kreeg meteen de raad om actie te ondernemen:
• Bel Card Stop (078 170 170) om je bankkaarten te blokkeren
• Mail je bank meteen zodat je melding officieel is
• Vraag dat ze je online toegang blokkeren om verdere schade te vermijden
• Doe aangifte bij de politie
• Controleer of ook kredietlijnen of andere gekoppelde diensten zijn misbruikt
Denny gaat nu in beroep bij de bank. Als hij effectief nergens op heeft geklikt en geen fout maakte, dan zou zoiets simpelweg niet mogen gebeuren. “Ze moeten toch ergens verantwoordelijkheid nemen,” zegt hij.
Blijf alert, zelfs als je denkt alles goed te doen
Wat Denny meemaakte, kan iedereen overkomen. Dat er op dezelfde dag nog iemand met exact hetzelfde verhaal aangifte kwam doen, toont aan dat deze vorm van fraude wellicht breder verspreid is dan gedacht. “Je denkt altijd: dat overkomt mij niet. Tot het ineens wél gebeurt,” besluit Denny.
Comments